Speculaas Cup in Hasselt

Gepubliceerd op 27 februari 2024 om 07:44

Van zaterdag 24 tot zondag 25 februari stond naar goede gewoonte de Speculaas Cup in Hasselt op het programma. Onze BSC-kleuren werden door vijf gemotiveerde shorttrackers verdedigd: Febe, Ferre, Bent, Mauro en Tjorven.

Zaterdag

Bij de junioren E en F dames stelde Febe haar persoonlijk record op de 500m beetje bij beetje bij. Ze eindigde op plaats 11 bij de gemengde categorie, maar pakt in haar eigen categorie (junioren F) de tweede plaats. Ook broer Ferre zette zijn 500m-tijd een beetje scherper en pakte daarmee de 12de plaats bij de junioren D. In de namiddag was het de beurt aan onze junioren C, ook wel onze drie musketiërs genoemd. Bent zette de beste prestatie neer met een 14de plaats, Mauro volgde met een 19de plaats in een nieuw persoonlijk record. Hij schaafde zowaar meer dan een seconde van zijn vorige besttijd op de 500m. Tjorven kreeg af te rekenen met een valpartij en eindigde op plaats 20. Om de dag af te sluiten vormden ze samen met een schaatser uit Luxemburg een aflossingsteam, tegen de junioren A en B. Ze kwamen als derde in hun reeks over de finish. Jammer genoeg was dat niet voldoende voor een startplaats in de finale op zondag.

Zondag

Op de 777m schaatste Febe naar een 12de plaats, in een nieuw persoonlijk record natuurlijk, want het was de eerste keer dat ze zo'n lange afstand in wedstrijdvorm moest rijden. De 11de plek op de 500m superfinale bevestigde deze positie en leverde haar in het eindklassement ook een zilveren medaille op bij de junioren F dames. De overwinning ging naar Juliette uit de plaatselijke club. Ook Ferre schaatste voor het eerst een langere afstand: de 1000m, wat uiteraard ook een persoonlijke besttijd opleverde. Hij moest genoegen nemen met een 15de plaats op de kilometer en  een 13de plaats in de superfinale over 777m. Bij de junioren C veroverde Mauro een plekje in de A-finale, waar hij knap vijfde werd. Tjorven eindigde als 13de en Bent als 19de.  In de superfinale over 1500m, ofwel 13,5 ronden, kwamen Tjorven en Bent respectievelijk als 15de en 16de over de streep. Mauro vocht als een leeuw in de hoogste superfinale en eindigde heel mooi als derde. Knap gereden, iedereen!

Drie musketiërs naar Pontebba

Op zaterdag werden ook de voorrondes voor de langere afstanden geschaatst. Voor de junioren C waren dat de kwartfinales op de 1000m. Nadat Bent op de Beneluxcup in Deurne zijn Star Class-limiet behaalde op de 500m, was het enkel nog een kwestie van tijd voor Mauro dit zou evenaren. Tjorven behaalde al eerder de limiet en schaatste ondertussen al zijn eerste Star Classwedstrijd in Nijmegen. De 500m is niet meteen Mauro zijn specialiteit, en daarom knalde hij op de kilometer naar een serieuze nieuwe besttijd van 1.43,626. Daarmee dook hij ruim onder de Star Class-limiet en is hij verzekerd van een ticket naar het Italiaanse Pontebba, waar de derde en laatste Star Classwedstrijd voor junioren C en D van dit seizoen zal plaatsvinden. We zijn als club uiteraard megatrots dat we opnieuw drie schaatsers mogen afleveren op zo'n internationaal toernooi. De Star Class vindt volgend weekend plaats van vrijdag 1 tot zondag 3 maart. Succes boys!