Focus op WK voor Rino

Gepubliceerd op 18 februari 2024 om 14:47

Amper een week na het mislopen van de zo goed als zekere EK-medailles door zijn ernstige rugblessure, kreeg Rino al te horen dat hij uit veiligheidsoverwegingen voor zijn rug ook niet zou mogen deelnemen aan de vijfde en zesde World Cup in respectievelijk Dresden en Gdansk.

Ondanks dat Rino al enkele weken volop aan het revalideren is, werd zijn deelname aan de Europese wereldbekerwedstrijden al ontzegd door de omkadering van het team. Zo krijgt hij de tijd en ruimte om te focussen op zijn herstel en kan hij zich klaarmaken op de grootste wedstrijd van het seizoen: het WK in Rotterdam. Volgens de medische omkadering moet dit met begeleiding en pain management zeker haalbaar zijn. Het oorspronkelijk plan ligt dus opnieuw op tafel en Rino vertrekt - zoals voorzien - binnenkort opnieuw naar Montréal, waar de Canadese medische staff beschikbaar blijft. Daar zal ons clublid trainen om zich verder voor te bereiden op het wereldkampioenschap, waar we met z'n allen voor hem zullen supporteren.

Momenteel staat Rino er goed voor. Volgens de nieuwste selectiemethode - gebaseerd op wereldbekerpunten - staat hij op de tweede plaats na Stijn Desmet. En dat met amper drie van de zes World Cups te schaatsen. Hij sprokkelde op de eerste twee wereldbekerwedstrijden in Montréal 45 punten bij elkaar door zich telkens voor het hoofdprogramma te kwalificeren op de 1500m en de 1000m. Enkel wie in het hoofdprogramma geraakt, verzamelt punten voor het Crystal Globe-klassement, de overall wereldbeker klassering. Via deze link kan je het volledige klassement terugvinden. Onder voorbehoud van zijn fitheid en het niet-terugkeren van de rugblessure, kan Rino op zijn twee oren slapen. Hieronder staat de eindrangschikking van de deelnemende Belgen en de aflossing nog eens op een rijtje.

Dames Plaats (punten) Heren Plaats (punten)
Hanne Desmet (IDA) 4 (999) Stijn Desmet (IDA) 8 (544)
Tineke den Dulk (IDA) 60 (32) Rino Vanhooren (BSC) 63 (45)
Adriaan Dewagtere (STKG) 71 (26)
Ward Pétré (YDS) 97 (5)
Warre Van Damme (STKG) - (0)
Enzo Proost (STKG) - (0)
Aleyándro Rivero-Maerschalck (STKG) - (0)
Relay Plaats (punten)
Mixed relay 2000m 6 (210)
Herenrelay 5000m 7 (210)

UPDATE 25/02

Rino werd officieel geselecteerd om de Belgische driekleur te verdedigen op het aankomend WK, samen met Stijn, Adriaan, Ward en Warre bij de heren. Bij de dames was er geen twijfel welke twee schaatsers geselecteerd zouden worden. We zien onze clubgenoot halverwege maart 'shinen' in Ahoy in Rotterdam. Succes!