Samen sterk tegen pesten!

Gepubliceerd op 30 januari 2024 om 14:13

De 19de editie van de Vlaamse Week Tegen Pesten zal dit jaar voor de laatste keer doorgaan in februari. Van 2 tot 9 februari zetten we onze actieplannen extra in de kijker om pesten binnen onze club geen kans te geven. We konden ook al de verschillende bouwstenen afvinken in de voorbereidende campagne #eenjaarlangtegenpesten.

#4: We vertellen kinderen en jongeren waar ze terecht kunnen

We willen dat onze schaatsclub een leuke plek is voor iedereen. Toch kan het zijn dat iemand pest of gepest wordt, maar daar kunnen wij samen iets aan doen! Hoe doen we dat?

Als je ooit ziet of voelt dat iemand gepest wordt, kun je dat op een veilige manier vertellen aan één van onze twee superlieve API's. Zij zullen met jouw anonieme melding aan de slag gaan en er proberen voor te zorgen dat het pesten stopt en dat iedereen veilig kan sporten.

Waarom? Wist je dat 1 op 4 kinderen niet durven vertellen als ze gepest worden? Uit schrik dat het erger zal worden of dat er niets ondernomen zal worden. Laten we dus samen opkomen tegen pesten en ervoor zorgen dat iedereen met een grote glimlach kan schaatsen!

#5: We brengen variatie in spel en les

Bij BSC willen we dat iedereen een leuke tijd beleeft, daarom zorgen we voor voldoende variatie tijdens de trainingen en de spelletjes. Dat kan gaan over individuele oefeningen of in wisselende groepen, maar ook over de inhoud van de oefeningen en spelvormen. Zo proberen we verschillende dingen uit en kunnen de schaatsers ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Het is trouwens helemaal oké als je iets niet meteen kan. Want door foutjes te maken, kunnen we groeien. En het leuke is dat iedereen andere talenten heeft, waardoor we van elkaar kunnen leren. En dat brengt dan weer onze club dichter bij elkaar.

#6: We zijn duidelijk over pesten

Bij BSC hanteren we o.a. duidelijke gedragscodes die een sfeer van respect en samenhorigheid bevorderen. Verder hebben we twee superlieve API's aangesteld, ofwel onze Anti Pest Iconen, die altijd paraat staan om leden te ondersteunen en een luisterend oor te bieden. Daarnaast krijgen onze leden de afsprakennota, waarin we als club heldere verwachtingen formuleren richting onze leden en jeugdouders, met focus op wederzijds respect en begrip. Tot slot ondertekenden we ook de Panathlonverklaring, waarmee we ons engageren voor ethiek in de sport en het promoten van belangrijke waarden zoals fair play en respect.

Help jij ons ook om pesten geen kans te geven? Niet tijdens de Week, niet doorheen het jaar, nooit! Samen staan we sterk tegen pesten!