Pechweekend voor Rino op World Cup 3 in Peking

Gepubliceerd op 10 december 2023 om 22:22

Van 8 tot 10 december werd op de Olympische shorttrackpiste van Peking in China de derde World Cup georganiseerd. Namens België en ook BSC kwam Rino hier in actie.

Rino, die in China wat sukkelt met rugproblemen, kreeg de 1500m en de 500m(2) toebedeeld. Op vrijdag verliepen de kwalificatiewedstrijden niet helemaal naar wens. Aangezien er op de 1500m ook derde tijden zouden doorgaan, was het cruciaal dat dit een snelle race zou zijn. Jammer genoeg hadden zijn tegenstanders daar weinig zin in. Rino werd derde, maar de tijd was niet snel genoeg om door te stoten naar het hoofdprogramma. Hij moet op zaterdag dus de herkansingen schaatsen. De 500m(2) was op vrijdag helaas van korte duur. In de start kwam hij ten val en de race werd niet teruggefloten. Hij kon nog één schaatser oprapen, maar dat was niet voldoende om zondag het hoofdprogramma te mogen schaatsen.

Zaterdag startte Rino goed met een tactisch goede race op de 1500m, maar in de laatste twee ronden werd hij bij het opzetten van zijn manoeuvre links en rechts slecht ingehaald door zijn tegenstanders, waardoor hij snelheid en plaatsen verloor. Voor hem hield de 1500m hier op. Zondagochtend startte hij zijn herkansingsrace over 500m tegen teamgenoot Warre Van Damme. Bij een poging om hem langs buiten te passeren, raakte Warre tegen het mes van onze clubgenoot en brak Rino zijn mes. Desondanks slaagde Rino er nog in om zijn teamgenoot langs binnen in te halen, maar de voorsprong van de andere schaatsers was al te groot. Het 500m-verhaal eindigde hier eveneens vroegtijdig en aangezien de rugproblemen bleven toenemen, kwam Rino ook niet in actie in de mannenrelay. Maandag vliegt team België naar Seoul in Zuid-Korea voor wereldbeker 4. Hopelijk gaat het daar wat beter.

Hieronder kan je alle resultaten terugvinden:

500m(1) 1500m 500m(2) 1000m Crystal Globe
Rino Vanhooren (BSC) 32 38 47