Beneluxcups Tilburg en Hasselt

Gepubliceerd op 10 december 2023 om 21:48

Op 26 november en 2 december stonden de eerste Beneluxcups van het seizoen op het programma. Beide wedstrijddagen stonden in het teken van de 500m. Een mooi BSC-competitieteam zakte af naar onze noorderburen en naar Limburg.

In Tilburg stonden oorspronkelijk acht Bruggelingen aan de start, maar Febe moest die ochtend helaas thuis blijven wegens ziekte. In de A-divisie van de jongste junioren gaven Tristan en Ferre het beste van zichzelf. Tristan werd veertiende en schaatste een nieuwe PR op de sprintafstand en Ferre kwam aardig dichtbij, maar heeft vooral slimme races getoond. Hij werd achtste. In de categorie junioren A, B en C kwamen Bent, Mauro, Tjorven en Nils in actie. Bent en Tjorven werden respectievelijk negende en tiende, gevolgd door Mauro op een veertiende plaats en Nils op een 21ste plaats. Nils slaagde er ook in om zijn persoonlijke besttijd op de 500m te verbeteren. In de seniorencategorie moest Nienke haar vrouwtje staan tussen vooral mannen. Ze schaatste een slimme finale en dat leverde haar een zevende plaats op. De dag werd afgesloten met een relay waarbij clubs gemengd mochten worden. Het was een leerrijke dag, met veel vallen en opstaan.

De wedstrijd in Hasselt kende een gelijkaardig deelnemersveld. Febe kon deze keer wel gezond aan de start verschijnen. Zij schaatste naar een zevende plaats in de B-divisie van de junioren D, E en F. In de A-divisie van dezelfde leeftijdscategorie kon Ferre zijn B-finale winnen en dat leverde hem een mooie vijfde plaats op. Na de superfinale moest hij echter nog een plek inleveren. Desalniettemin eindigde hij op een sterke zesde plaats. In de B-divisie van de oudste junioren en senioren kwamen Nienke, Mauro en Nils in actie. Zij toonden allen mooie wedstrijden en eindigden respectievelijk op een tweede, negende en veertiende plaats na de superfinale over 1000m. In de A-divisie zagen we Warre, Tjorven en Bent terug. Zij werden respectievelijk vierde, vijftiende en zeventiende na de puntenberekening van de superfinale over een kilometer. In Hasselt sneuvelden ondertussen ook enkele persoonlijke records: op de 500m, op de 1000m of zelfs op beide afstanden. Warre, Tjorven, Bent, Mauro, Nils en Ferre behoorden tot de gelukkigen.

De volgende beneluxcup staat gepland op 17 december in Kockelscheuer, Luxemburg. Zien we jullie daar?