Tweemaal top 20 voor Rino op eerste World Cup in Montréal

Gepubliceerd op 22 oktober 2023 om 23:52

Van 20 tot 22 oktober stond de eerste wereldbekerwedstrijd van het seizoen op het programma. BSC-lid Rino Vanhooren verdedigde er succesvol de Belgische kleuren in Montréal, de nieuwe thuisbasis voor onze beste Belgen. Ook Wim De Deyne was er aanwezig als deel van het ISU-officials team.

Het was voor iedereen vol spanning afwachten, want het team reed nog geen wedstrijden voor de belangrijkste competities van het seizoen. Woensdag voor de start van de wedstrijd kreeg Rino de 1500m en de 1000m(2) toegewezen. Precies wat hij zelf ook wilde. Op vrijdag stonden naar goede gewoonte de kwalificatiewedstrijden op het menu. In de kwartfinales van de 1500m schaatste Rino tactisch sterk vooraan in het peloton en eindigde hij als tweede, achter de Australiër Brendan Corey. Daarmee plaatste hij zich rechtstreeks voor de halve finales op zaterdag. Op de 1000m(2) kreeg hij een zwaardere reeks voor de kiezen tegen vier gelijkwaardige tegenstanders - wat maakt dat letterlijk alles mogelijk is. Rino startte zoals gewoonlijk vooraan, maar werd geleidelijk aan naar plaats vier teruggedrongen. Enkel de eerste twee schaatsers plaatsen zich rechtstreeks voor de kwartfinales op zondagmiddag. Met nog twee ronden te gaan probeerde Rino nog een manoeuvre op te zetten, maar dat bleek moeilijk én uiteindelijk ook niet nodig te zijn. Bij het ingaan van de laatste ronde vielen de eerste drie schaatsers in hun gevecht en ging Rino met de kwalificatie lopen, gevolgd door de Italiaan. Je kan hier van geluk spreken, maar je moet natuurlijk wel kunnen volgen om hiervan te kunnen profiteren. De dag werd positief afgesloten met een vlotte kwalificatie voor de halve finales op zaterdag op de 5000m herenaflossing samen met Stijn, Adriaan en Ward.

Op zaterdag werd de 1500m afgewerkt en de halve finales van de aflossing gereden. Rino kwam in dezelfde halve finale als Stijn terecht en deed lang mee voor de plaatsen in de A-en B-finale. Uiteindelijk werd hij op twee ronden voor het einde tactisch stilgezet door de Japanner en kwam onze clubgenoot niet meer terug. Hij eindigde op een sterke 20ste plaats in het eindklassement. Stijn kon zich wel plaatsen voor de A-finale en pakte later zelfs zilver. Zus Hanne pakte netjes goud op diezelfde afstand. In de halve finale van de aflossing bleken de teams van Korea, Canada en Italië te sterk en moesten onze Belgische heren genoegen nemen met de B-finale. Desondanks reden ze een goede rit tegen teams die op zondag goud en zilver zullen claimen.

Zondag schaatste Rino eerst in het ochtendprogramma de B-finale van de aflossing met Stijn, Adriaan en Warre Van Damme. Na een tik tegen de Italiaan moest Rino nagenoeg de volledige 5000m met een bot mes verder rijden tegen Italië en de Verenigde Staten. Alles verliep vlot tot Adriaan in de laatste roulatie jammer genoeg ten val kwam. België werd uiteindelijk zevende. In het hoofdprogramma schaatste Rino de kwartfinale van de 1000m(2). Het werd een harde race waarin Rino uiteindelijk als vierde over de streep kwam, goed voor een twaalfde plaats in het eindklassement. Onze clubgenoot mag tevreden terugblikken op een geslaagd weekend en hopelijk kan hij deze trend doortrekken naar de tweede World Cup volgend weekend die eveneens op zijn thuisbaan in Montréal, Canada zal plaatsvinden. Succes Rino!

1000m (1) 1500m 500m 1000m (2) Crystal Globe
Rino Vanhooren (BSC) - 20 - 12 32