Geen EK voor Rino wegens blessure

Gepubliceerd op 8 januari 2024 om 10:10

Na het uitzitten van de vierde World Cup manche in Seoul, Zuid-Korea, moet Rino nu ook zijn individuele startplaatsen afstaan voor het Europees Kampioenschap dat van 12 tot 14 januari in het Poolse Gdansk wordt georganiseerd. Zijn rugblessure houdt hem - tot zijn grote frustratie - opnieuw aan de zijlijn.

"Het ging net goed", hoor je iedereen zeggen als het gaat over Rino zijn prestaties van dit en vorig seizoen. Met een sterke 7de plaats op het wereldkampioenschap in Seoul van maart 2023 en dit seizoen tot twee keer toe een mooie 12de plaats op zowel World Cup 1 als World Cup 2 in Montréal bevestigde Rino keer op keer dat hij op de goede weg was. De hernia in zijn onderrug, die in de zomer van 2023 voor het vertrek op trainingsstage naar Salt Lake City werd vastgesteld en behandeld, leek onder controle. Een paar dagen voor vertrek naar de Aziatische wereldbekerwedstrijden (Beijing en Seoul), kwam de pijn onherroepelijk terug. Met pijnstillers loodste hij zichzelf door World Cup 3, maar de vierde moest hij onvermijdelijk uitzitten. Hopelijk zouden de aankomende rustdagen thuis voor en na Kerstmis soelaas bieden. Helaas.

Team België traint voor het EK en de Europese wereldbekerwedstrijden in Boedapest. Ook Rino vertrok vol goede moed naar de Hongaarse hoofdstad. Het Europees Kampioenschap is een wedstrijd waar hij namelijk al maanden naar uitkijkt. Maar na enkele trainingen bleek al snel dat zijn rug de trainingslast (nog) niet aankan. Een MRI-scan in het lokaal ziekenhuis moest uitsluitsel bieden of onze clubgenoot al dan niet nog mag schaatsen. De scan toonde aan dat de hernia erger is geworden en de teamdokter en -kine beslisten dat hij op het eerste vliegtuig terug naar België zou worden gezet om te herstellen en intensieve fysiotherapie te volgen. Zo wil Rino toch nog op tijd proberen klaar te zijn om te kunnen deelnemen aan het hoogtepunt van het seizoen: het wereldkampioenschap in Rotterdam (15-17 maart). We wensen hem heel veel succes met zijn herstel zodat we met z'n allen hem hopelijk kunnen aanmoedigen tijdens het WK.