VLSU Kennisdag voor clubbestuurders

Gepubliceerd op 4 september 2023 om 16:42
De BSC-clubbestuurders samen met de collega's van de Brugse kunstschaatsclub

Op zondag 3 september verzamelden de clubbestuurders van de Vlaamse Schaatsunie (VLSU) zich in het Huis van de Sport in Gent voor een boeiende en informatieve kennisdag. Voor BSC waren penningmeester Stijn en secretaris Marij aanwezig om alle kennis op te nemen.

Het ochtendgedeelte ging van start met het onderdeel "Breedtesport VLSU". Tijdens deze sessie kregen de deelnemers inzicht in de nieuwste ontwikkelingen binnen de VLSU, waaronder onderwerpen als transfer, GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming), trainerslicenties en doktersattesten in het kader van Twizzit. De clubbestuurders kregen verder ook de kans om hun eigen inzichten en feedback te delen, om zo de wisselwerking tussen de VLSU en haar clubs te optimaliseren. Het ochtendprogramma werd afgesloten met "Professionalisering VLSU". Tijdens deze sessie werden clubbestuurders aangemoedigd om samen te werken, ideeën te brainstormen en de toekomst van de VLSU te schetsen. Het was een inspirerende gelegenheid voor de deelnemers om met elkaar te verbroederen en een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen.

Na een korte lunch- ofwel netwerkpauze was het tijd om met het middagprogramma aan de slag te gaan. Eerst stond een sessie over het vrijwilligersbeleid op het menu. Het belang van vrijwilligers in sportverenigingen kan niet genoeg worden benadrukt, en de VSF-medewerkster deelde waardevolle inzichten en richtlijnen over hoe vrijwilligers effectief kunnen worden betrokken en gemotiveerd. De kennisdag werd afgesloten met een sessie over tewerkstellingen en vergoedingen. Hier kregen clubbestuurders belangrijke informatie en duidelijke richtlijnen over hoe sportclubs hun vrijwilligers kunnen ondersteunen, in overeenstemming met de wetgeving.

Kortom, de VLSU Kennisdag voor clubbestuurders was een succesvol evenement dat deelnemers niet alleen voorzag van waardevolle informatie, maar ook de gelegenheid bood om met elkaar in gesprek te gaan, ideeën te delen en hun betrokkenheid bij de VLSU te vergroten. Het evenement liet zien dat de VLSU zich inzet voor het ondersteunen en versterken van de schaatsgemeenschap in Vlaanderen. We kijken uit naar toekomstige initiatieven die de groei en ontwikkeling van de sport alleen maar zullen bevorderen.

Onderdeel "Professionalisering VLSU"