Erevoorzitter Willy viert 90ste verjaardag

Gepubliceerd op 26 mei 2023 om 13:09
De oudste snelschaatser van Brugge werd 90jaar
Een oude foto van een brugse schaatser tijdens een guldiging op de brugse ijsbaan

Willy Caboor viert vandaag zijn verjaardag en mag maar liefst negentig kaarsjes uitblazen.

Hij is niet alleen onze stichter, maar was ook aanwezig in 1969 toen de eerste bouwsteen werd gelegd van onze geliefde ijsbaan. Na vele jaren heen en weer pendelen tussen Maldegem en Vorst om te trainen, zag Willy een nieuwe ijsbaan verrijzen, samen met zijn geliefde Gilberte. De club was en is nog steeds hun kindje, maar Willy heeft onlangs het voorzitterschap overgedragen aan Franky Vanhooren.

Willy heeft veel BSC-leden zien komen en gaan, maar zijn connectie met de club is altijd gebleven, omdat we tenslotte één grote familie zijn. Natuurijs was zijn passie en in 1986 stak hij als eerste Belg de finishlijn over van de Elfstedentocht, met maar liefst acht bevroren tenen. Hij nam deel aan talloze nationale en internationale shorttrack- en langebaanwedstrijden en was ook regelmatig hoofdscheidsrechter. Zo kreeg hij de eer om op het Olympische ijs scheidsrechter te zijn tijdens de allereerste Olympische Spelen in 1992, waar hij maar liefst drie BSC-leden van dichtbij kon volgen tijdens hun Olympische droom.

Later stapte Willy naast zijn bijna dagelijkse trainingen in Brugge ook op het langebaanijs, waar hij regelmatig wereldkampioen werd in zijn leeftijdscategorie. Zijn concurrenten waren al blij als hij om welke reden dan ook een jaartje oversloeg, zodat ze ook eens een kans hadden om te winnen.

Als kersverse erevoorzitter willen wij Willy hartelijk bedanken voor de vele jaren van toewijding en wensen wij hem een fantastische verjaardag toe. Hij is niet alleen een prachtmens, maar ook een voorbeeld voor velen. Zijn passie, doorzettingsvermogen en liefde voor de sport hebben de club gevormd tot wat het vandaag is. We hopen dat Willy nog vele gezonde en gelukkige jaren zal hebben, en dat zijn inspirerende verhaal anderen zal blijven motiveren om hun dromen na te jagen.

Proficiat Willy!