World Cup 2 in Montréal met 12de plaats voor Rino

Gepubliceerd op 29 oktober 2023 om 22:36

In het weekend van 27 tot 29 oktober schaatsten onze Belgische toppers hun tweede World Cup-manche in Montréal, Canada. Het zou een bewogen weekend worden.

Tijdens de kwalificatierondes op vrijdag kwam onze clubgenoot Rino succesvol door de "preliminaries", ofwel de voorrondes en de "heats", ofwel de reeksen op de 1000m. Hij mag zondag meteen in het hoofdprogramma de kwartfinales schaatsen. Op de 1500m (1) kreeg hij een zware kwartfinale voor de kiezen en kon hij zich jammer genoeg niet rechtstreeks plaatsen voor het hoofdprogramma. Hij krijgt op zaterdagochtend een nieuwe kans in de zogenaamde "repechages". Met de mannenaflossing kon Rino zich samen met Stijn, Adriaan en Ward na enig gevecht met Hongarije ook kwalificeren voor de halve finales over 5000m.

Zaterdagochtend begon goed voor Rino in de herkansingen van de 1500m (1). Hij reed een vlotte rit aan kop en plaatste zich voor de volgende ronde binnen het herkansingsprogramma. Deze volgende rit zou hij moeten winnen om kans te maken op een plek in het hoofdprogramma. Het bleek een zware race te zijn, maar waagde er dapper zijn kansen. Het leverde hem echter een valpartij en een penalty op. In de halve finales van de 5000m herenaflossing kreeg ons Belgisch mannenkwartet ook een valpartij te verduren, waardoor ze op zondag de B-finale in het ochtendprogramma schaatsen. We wensen ook Warre Van Damme van STKG een spoedig herstel toe. Hij kreeg in de herkansing van de 1500m (1) tijdens een valpartij letterlijk een mes in de rug gestoken en moest ter plaatse gehecht worden. Hij stelt het intussen goed, maar mag logischerwijs niet meer starten.

De laatste dag startte onze BSC-er met de B-finale aflossing met de Belgische teamgenoten. In de apotheose van de race zette onze clubgenoot de cruciale inhaalactie op en duwde Adriaan naar de tweede positie. Stijn werkte het af met zijn "signature move" en stuwde het team naar de winst en zo dus een mooie vijfde plaats. Kort daarna moest Rino weer in actie schieten voor de kwartfinale van de 1000m. Echter werd hij er de beginfase al uitgebonjourd  en ging hij met gezicht eerst de matten in. Desondanks leverde hem dat een twaalde plaats op om het weekend af te sluiten. Hanne besloot knap het weekend met winst op de 1500m (2). Alle resultaten kan je in de onderstaande tabel terugvinden. De volgende twee wereldbekerwedstrijden zullen in Beijing (China) en Seoul (Zuid-Korea) plaatsvinden in december. Intussen trainen onze Belgen rustig door in Canada.

500m 1500m (1) 1000m 1500m (2) Crystal Globe
Rino Vanhooren (BSC) - 32 12 - 40