BSC bestaat 50 jaar

Gepubliceerd op 1 juni 2020 om 21:54
Ouderwetse foto van het snelschaatser in de vroege jaren

In 2020 vierde Boudewijn Schaatsclub zijn 50ste verjaardag. Om dit te vieren, zetten we onze rijke geschiedenis in de kijker. We nemen je mee terug in de tijd naar 1969, want toen de bouw van het gloednieuwe ijsstadion in het Boudewijnpark in Brugge dat jaar zijn voltooiing naderde, liep er iemand stilletjes met grootse plannen rond.

Willy Caboor uit Maldegem, maar ook Lisette Brillant uit Bellem, die toen beiden lid waren van het Brusselse Poseidon, hadden slechts een doel: schaatsen dicht bij de deur en samen een club stichten. Het Boudewijnpark bood hen die gelegenheid uiteindelijk in 1970. Willy had toen reeds de titel van Kampioen van België op zak, stond als kandidaat op de lijst van de Olympische Elite en had maar liefst zes Belgische records op zijn naam staan.

Reeds van bij de opening kreeg iedereen, die zich op de lange ijzers waagde, deskundig advies. Voorzitter, trainer en zelf schaatser, Willy, trainde de clubleden van klein tot groot, van jong tot ouder, en met de steun van zijn echtgenote bouwde hij de Boudewijn Schaatsclub uit tot één van de sterkstroom van België. Hoe meer kampioenen er kwamen, hoe intenser hij doorging. Want zijn doel bereiken was en is nog steeds om zijn clubleden beter te maken dan hijzelf ooit geweest was. Ondertussen kunnen we wel bevestigen dat hij daarin geslaagd is. BSC bracht immers al enkele Olympiërs voort, waaronder Franky Vanhooren en Wim De Deyne. Hij gaf wel al de fakkel door aan de huidige trainers, maar onze trotse oprichter kan je nog regelmatig terugvinden op het Brugs ijs tussen het jong geweld dat met veel passie wil leren schaatsen.

Hieronder kan je meer informatie terugvinden over onze geschiedenis:

Jaap Manshanden
6 maanden geleden

Belangrijke vraag uit Nederland: De BSC internationale Snelschaatswedstrijd in Brugge is erg bekend. In jullie eigen historie verhaal staat vermeld dat de eerste Nederlanders in Brugge meededen op 5- 6 april 1975. Maar volgens ons deden wij al mee op 6 - 7 april 1974. Met het team: Rolf Sibrandy, Rob Klaver, Jaap Manshanden, en de meisjes Trudy van Dannenburg en Tanja vd. Moolen. De 1974 uitnodiging is toen door Willy Caboor verzonden naar het Bondsbureau van de KNSB in Nederland, en KNSB schreef zelf genoemde deelnemers van de HCA Hardrijdersclub Amsterdam bij de BSC in. In jullie historie verhaal wordt dit niet genoemd!? Dit is voor de KNSB Nederland een belangrijk detail. Als onze informatie klopt. Dan bestaat op 6 april 2024 het Shorttrack in Nederland 50 jaar, met veel dank aan de BSC. Kunnen jullie dit goed voor ons onderzoeken, en info aan ons doorgeven? In afwachting van berichten.
Groet. Jaap Manshanden, lid van het hoofdbestuur/ledenraad van de KNSB Nederland. Groeten aan Willy..!